Още рецепти » Насаме с Параскева Джукелова

 Насаме с Параскева Джукелова

С режисьора на нашумелия сериал „Стъклен дом”Виктор Божинов делят общ дом 15 години. За разлика от други звездни двойки, всеки тъче своя стан. В дома им цари обич и разбирателство. Моята голяма спечелена битка се казва Калина – споделя актрисата.


Коя е Параскева Джукелова?

Носителката на „Златна роза” на фестивала на българското кино със „Сезонът на канарчетата” (1994 г.) Параскева Джукелова е родена в бунтовното Панагюрище на 14 ноември 1970 г., зодия Скорпион. Многократно е споделяла, че още от трети клас е решила да става актриса. От малка свири на пиано, участва в театрални кръжоци. Завършва актьорско майсторство в НАТФИЗ през 1992 г. Има много участия на сцената на Народния театър, „Българска армия”, „Сълза и смях”, „Възраждане” и др. Снима се в български филми, телевизионни сериали и чуждестранни продукции. Става много популярна като водеща на предаването „Понеделник 8 и 1/2” в БНТ.
Отличена е с две награди „Златната Афродита” за женска роля на фестивала „Любовта е лудост”, две театрални номинации „Аскеер” (тази година за ролята й в „Мизантроп”, като споделя, че е била силно изненадана от признанието).
На 11 август 2009 г. ражда дъщеря си Калина от режисьора Виктор Божинов, с когото са заедно вече 15 години.

Актрисата за себе си

- Перспективна професия ли е актьорската?

- Богат човек с нея у нас не можеш да станеш. Но е интересна професия. Зависи много какъв си – имаш ли талант, колко си пробивен. Във всяко едно време има място за актьорите, друг е въпросът какво се прави у нас за културата изобщо. Бях десет години на свободна практика, зная какво е борба за роля, да се показваш извън сцените на софийските театри. Лично аз не се плаша от реформи и съкращения. Но не е коректно от страна на политиците да се намаляват средствата за култура, да унищожават театри, кина, професии. В същото време зрителят пълни салоните. Смятам, че по-голямата част от властимащите не ходят на театър, не гледат кино, не се интересуват от изкуство и култура. Те предимно се вълнуват от благоденствието си.

- Завършила сте НАТФИЗ и сте от класа на Стефан Данаилов.

- Първият му клас, първият му опит. За мен това е голям шанс, защото той е харизматичен човек, успял актьор. Ние сме се учили от него извън учебните занимания. Той ни е бил пример – как един актьор трябва да работи, каква енергия да влага. За мен направо това си беше печеливш ход да попадна в неговия клас.

- Стефан Данаилов имаше също трудни години, през които някой някъде реши да изтрие таланта му и свърже успехите му като актьор с политиката.

- Подобни приказки са нелепи. Той ни учеше, че до 30-годишнината ни трябва да работим за името, а след това името ще работи за нас. Задължително да си изградим имидж, да се научим да бъдем колективни играчи.

- Години наред ВИТИЗ, сега НАТФИЗ беше лидер в „производството” на актьори. Сега май не е точно така?

- Аз не мисля, че академията е отстъпила от тази си позиция. Има други школи, учебни заведения, където се преподава актьорско майсторство, но НАТФИЗ си остава единствената академия с такъв авторитет. И то не само заради базата, а заради преподавателите, които могат да ти осигурят контактите. Може да си талантлив, може дори сам да се обучаваш, обаче е много дълго времето да попаднеш в правилната среда, за да се развиеш професионално.

- Какво е актьорството?

- Зараза. Има колеги, които заради ниския рейтинг, ниското заплащане са се отказали, но в очите им се вижда колко им липсва сцената. Вижда се и желанието, ако имат възможност да се върнат.

- Бяхте водеща на телевизионно предаване, играете във филми, не се отказвате от театъра.

- Телевизията е медията с най-голяма гледаемост и е достатъчно един път седмично да се появяваш на екрана и да ставаш популярно лице, дори и да нямаш кой знае какви, да не кажа никакви, качества. Днес не се снима много кино, мисля, че не се и гледат много филми и е трудно да се разчита по този начин да се добие популярност. И все пак по-смислените неща се правят в киното и, разбира се, в театъра. Човек се научава да съчетава изявите си и на двете места, просто трябва да се натрупа опит и превключването става лесно.

- Оказва се според вас, че е много важно на какъв език говори актьорът. Наистина ли английският е широко отворената врата към голямото кино?

- У нас кино се снима малко. И в малкото филми се говори на български и трудно се разпространяват. Днес много европейски държави правят филмите си на английски и така си осигуряват пазар. Американците влагат много средства в рекламата, разпространението. Силата на европейските филми е в копродукциите, правят се от няколко държави и предварително е уреден въпросът да се дадат на телевизията. За българските актьори е важно да говорят на английски и, ако за някои колеги вече е късно, то за младите е направо задължително.

- С какви режисьори работите трудно?

- Старая се да работя лесно с всички. Може би в началото заради опърничавия ми характер се опъвах, но с времето открих, че е по-добре да съществува партньорството. Диалогът е за предпочитане пред конфронтацията. Ако ролята е хубава, няма за какво да се страхувам от режисьора. Актьорите са творци и също имат своята отговорност към ролята. И си мислим, че от всичко може да направим нещо добро. И сме готови да се хвърляме с главата надолу при наличието на една добре написана роля. За мен най-важното нещо е текстът. И колегите, с които ще работя.

- Ернестина винаги присъства във филмите на Андрей Слабаков, Рени Врангова в тези на Александър Морфов, Теди Москов неизменно е зад гърба на Мая Новоселска, а никъде не ви виждаме в тандем с Виктор Божинов.

- Виктор няма свои филми като режисьор. Работили сме заедно - той като асистент режисьор, аз като актриса.

- Не ви виждаме в „Стъклен дом”, а той там е режисьор?

- В „Стъклен дом” огромна е ролята на продуцентите. Поне за сега общата работа не е била водеща роля в живота ни. Той тепърва започва да прави режисьорски неща. Ако се появи подходящата за мен роля – защо не и ние да направим тандем. Но това не е на всяка цена. Имам своя реализация, свой път, не ревнувам, когато той работи. При Сашо и при Теди говорим за театър. По-различно е. А при Андрей са авторски проекти. В „Стъклен дом” има написан готов сценарий и Виктор е поканен за режисьор. Как ви се вижда той да поиска да се пренапише сценарият, само и само да ми се даде роля?

- Продължавате ли да се вслушвате в съвета на Антъни Хопкинс: „Търпение, търпение, търпение...”?

- Не само Хопкинс, но и много други актьори и режисьори, които са минали по пътя на себедоказването, го казват. В нашата професия, сигурно и в друга, се иска човек да има характер и търпение. Няма как да се поднася всичко на тепсия. Трябва сам да търсиш, да провокираш. Аз не случайно се опитвам да превеждам пиеси – от английски и руски.

- Търпението ви не е само в професията. Вие се подложихте три пъти на ин витро, за да станете майка.

- Мисля, че в този случай желанието е било по-важно. Искаш нещо много силно – бориш се докрай за него. В един азиатски филм мотото бе: „Когато не приемаш „не” за отговор, няма как да не получиш това, което искаш”.

- Какво дете е Калина?

- Слънчево. По това прилича на мен. Мисля, че аз съм по-веселият човек в семейството ни. Може би средата, в която живее, я прави така усмихната. Иначе е доста упорита, показва характер.

- Родихте и доста бързо се върнахте на сцената.

- Бабите помагат.

- В името на детето можете ли да се откажете от всичко?

- Чак от всичко – не. Не мисля, че е необходимо. Детето има нужда от вниманието на родителите си, но то пораства, както се казва – хваща си пътя и ако ти си правил жертви, това не се връща. Мисля, че между професия – гледане на дете, трябва да се търси баланс. Това важи и в отношенията ми с Виктор. Съобразявам се с някои негови изисквания. Той има по-трезва и по-практична гледна точка към случващото си. Аз съм по-склонна да махна с ръка.

- Кой прощава по-лесно?

- Не зная. Мисля, че и двамата сме се научили да прощаваме. Пък и не се е случвало чак такова нещо, та да не можем да си простим.

- Раним човек ли сте?

- Не съм много ранима. Особено след раждането на Калина трудно може нещо така силно да ме раздруса и смачка. Виждам смисъла на живота си в нейните очи, в нейната усмивка. Намерила съм, както се казва, центъра около който да се стабилизирам.

- Умеете ли да губите?

- Ами участието ми в „Байландо” показа, че мога. Може би малко съм изгубила амбицията за победа навсякъде и на всяка цена. Работя на моята пътечка. В един спектакъл не правя нещо, за да победя някого. Състезавам се със себе си. Искам да направя моята роля по-добра, а оттам да допринеса и за успеха на спектакъла. Когато загубя, както отпаднахме в „Байландо”, търся причините в себе си. За мен е важна поуката. Установила съм и друго – колкото повече ангажименти имам, толкова организацията ми става по-добра. Като войник съм – само да ми се дадат задачите и ги изпълнявам. Затова съм актриса, а не режисьорка. На мен не ми омръзва да ме командват. Само ми трябва смислена кауза. След раждането на детето, амбицията ми за социална реализация не е на първо място. Човек трябва да може да определи кое е важното за него. Моята голяма спечелена битка се казва Калина.

- Имате ли предпочитание за роля?

- Не. Все пак искам да са добре написани, да има развитие, да не са в една сцена. И да са различни от мен като първосигнално виждане.

- Случвало ли ви се е да прочетете една роля, да ви хареса, а после да не се получи. И обратното – не ви харесва, а я правите много силна?

Няма роля, която да харесам и да не се получи. В другия вариант ми се е случвало. Тогава се преборвам да бъде цветна и ярка. Последният пример е ролята ми в „Мизантроп” на Молиер. Малко епизодична и никаква. Обаче аз не съм човек, който си оставя магарето в калта. И получих признанието на колегите, на зрителите. Съгласна съм, че няма малки и големи роли, има актьори, които работят повече и могат да ги оцветят.

- И дрехите ли така ги оцветявате?

- В гардероба ми има всякакви цветове. Иначе съм на периоди – червен, син, зелен, кафяв... И не са свързани с модата. Но все пак подозирам, че се влияя от това, което виждам по модните списания. Падам си по ярките дрешки. Аз съм малко Плюшкин, трудно се разделям със старите дрехи и затова са и толкова много и разнообразни.

- И в дрехите на Калина ли силно се усеща вашият вкус?

- Първо гледам да не я обличам само като кукла. В розово като Барби. Дрешките й са удобни и най-различни на цвят. В ежедневието е с панталонче, да не говорим за зимата. Има време да се научи да ходи и с рокли. За нея има много, много време да се учи на много, много неща!

От кухнята на Параскева

Ябълков пай

Продукти за плънката: 2 супени лъжици масло, 1 чаша начупени орехи, 1,1/2 кг настъргани ябълки, 1 чаена лъжичка канела.
Продукти за тестото: 3 яйца, 1 чаена чаша захар, 1 чаша брашно, 1 ванилия, 1 бакпулвер.

Haчин на приготвяне: Разтопяваме маслото във формата за сладкиша, поставяме орехите, отгоре настърганите ябълки, смесени с канела. Разбиваме продуктите за тестото на пяна и заливаме върху орехите и ябълките. Печем 30-40 минути на умерена фурна. Изваждаме, оставаме да изстине и обръщаме сладкиша в друг съд.

Автор: Лилия Янкова

Представяме Ви:

Домашните отравяния

Какво може да ни отрови? Така например, алкохолът, наркотиците, въглеродният окис, живакът от счупения термометър. А храната, с която сме свикнали, също не е безопасна. При консервите съществува риск ...

Какво причинява детския церебрален паралич?

Травми по главния мозък по време на бременността може ли да предизвикат появата на болестта? Вярно ли е, че тя може да порази не само децата? Ст. Я. от И. Състояния, които са близки до церебрал...

Цветните композиции – първи стъпки

Всяка ваза или чаша с цветя е способна да добави ярка краска във вашия живот. Защо се композират цветя? Композирането е не просто умение да разположите стъблата под определен ъгъл. За да се справите с...

Стрелицията в едър план

Биографията на едно от най-необичайните цветя на планетата – стрелицията – е тясно свързана с биографиите на много знаменити хора. В основата на тази забележителна история стои един известен английски...

Начало