Съкровищата на Уфици
„Велик” е доста изтъркано прилагателно в Италия, където огромно количество произведения на италианското изкуство и култура заслужават най-висока оценка. В случая с галерията Уфици обаче нищо не е достатъчно силно да изрази достойнствата на най-красивата колекция от ренесансови картини в света. Тук са представени всички известни имена в италианската живопис – не само ренесансови майстори, но и художници, работили в разгара на по-ранното Средновековие, на барока и маниеризма, както и представители на Холандия, Испания и Германия.
Флоренция трябва да благодари за Уфици на Медичите. Сградата, където се помещава колекцията, е проектирана през 1560 г. като работни помещения на Козимо I – първия велик херцог на династията, докато самата колекция е събирана през вековете от Медичите и е завещана на Флоренция от Ана Мария Луиза – последната от рода Медичи, с едно единствено условие: експонатите никога да не напускат града.
Колекцията
Галерията се състои от около 45 зали, за разглеждането на които е добре да отделите 2 дни. Първия ден посветете на петнайсетте зали, където са събрани картините на флорентинските ренесансови художници, а втория ден се запознайте с платната на други италиански и чужди школи, подредени в останалите 30 зали. Подгответе се да чакате на големи опашки, ако не сте си закупили предварително билети с точно определен час за влизане.
От зала 1 до зала 9
Няколко скулптури и стенописи на Андрея дел Кастаньо на приземния етаж са своеобразно встъпление към Уфици. В зали 3-6 са изложени картини на италиански майстори от времето на готиката, сред които интерес представляват трите „Богородица на престол” от Джото, Чимамбуе и Дучо, „Благовещение” на Симоне Мартини, „Поклонението на влъхвите” от Джентиле да Фабриано, както и картини на Мазачо, Мазолино и Фра Анджелико. Може би най-известни от всички картини в тези зали са портретите на херцог Федерико Монтефелтро и жена му Батиста Сфорца от Фра Анджелико.
Ботичели
Можете да бъдете сигурни, че зали 10-14 ще бъдат най-пълните в Уфици, защото тук са изложени две от най-известните картини в света: „Пролет” и „Раждането на Венера” от Ботичели. „Пролет” е отражение на древни алегории за четирите годишни времена и плодородието (всички жени на картината са бременни), а Венера, съпила на разтворена мида във втората картина, е първата езическа женска гола фигура в Ренесанса.
От Леонардо до Микеланджело
В зала 15 са изложени две от малкото картини, приписвани на Леонардо да Винчи – „Благовещение” и „Поклонението на влъхвите. Осмоъгълната Трибуна (зала 18) също е претъпкана от посетители заради „Венера на Медичите” – римска статуя от I век пр.н.е., която е известна като най-еротичната скулптура. В зала 45 можете да видите единствената картина на Микеланджело „Светото семейство”.
Рафаело и маниеристите
В зали 26-29 са изложени картини от светилата на маниеризма Понтормо „Вечеря в Емаус” и Пармиджанино „Богородица с Младенеца и ангели”. Тук е и уникалната „Венера Урбинска” на Тициан – една от най-откровените голи женски фигури в западната живопис. В зала 26 са изложени картините на Рафаело, сред които особено внимание заслужава „Богородица с кадънка”.
Рембранд и Караваджо
Зали 30-35 са посветени предимно на художници са посветени предимно на художници от Северна Италия, а в зала 41 можете да видите произведения на Ван Дайк и Рубенс. Караваджо отстоява честта на Италия в зала 43 в рязък контраст с двата авопортрета на Рембранд в следващата зала.
Предварителна покупка на билети
Опашките пред Уфици са пословични по всяко време на деня и годината. Закупете си предварително билети като посетите сайтовете www.uffizi.org или www.uffizitickets.com Можете да си поръчате билети и на телефон 055294883. Закупете си билети с точно определен час на влизане, така ще избегнете висене по огромните опашки.
ВНИМАНИЕ! В понеделник галерията не работи.
Автор: Алексей Рожков