Петродворец – феерия от злато и водни струи
Когато Петър Велики се възкачва на престола, той има ясната цел да ориентира изостаналата Русия към модернизиращата се Европа. Той реорганизира и осъвременява армията, превръща страната си в морска сила, въвежда нови обичаи и традиции, реформира руското висше общество и, разбира се, изгражда онази столица, която съответства по блясък и великолепие на видяното в Европа. Идеята да се изгради царска резиденция, която да съперничи по богатство и разкош на френския Версай, озарява Петър Велики през 1714 година. Монархът е обожавал Версай и вдъхновен от великолепието му, наема ученика на Ле Нотре - Жан-Батист Ле Блонд, да сътвори летен дворец, който по разкош и показност да надминава първообраза. За разлика от Луи ХІV Петър избира местоположението на двореца да бъде с добро водоснабдяване. Мястото се намира на естествена тераса, с изглед към Балтийско море. Петродворец по замисъл и изпълнение се превръща в най-блестящата кралска лятна резиденция за времето си.
Прекрасни паркове, многобройни (176) фонтани в различни форми, четири водни каскади, величествен дворец, множество позлатени статуи на древни богове и герои, забележителни скулптурни композиции, рисунки и миниятюри правят двореца уникално по своята красота място, което често е наричано “столицата на фонтаните”. Петър Велики сам измисля основната концепция на дворцовия ансамбъл, подробния план на някои елементи на архитектурния проект и структурата на фонтаните, той организира построяването чрез включване на цяла армия строители, инженери, майстори, художници, скулптори, градинари за създаването на великолепието на двореца, впечатляващ със своите каскади и водни атракции.
Дворецът
Центърът на ансамбъла е Големият дворец, който се извисява на ръба на 16 метрова тераса. Елегантната триетажна сграда се разпростира на 300 метра по протежение на терасата. Голямата каскада, спускаща се пред централната фасада на двореца, служи като величествен пиедестал, разкриващ разкоша и могъществото на владетеля. Великолепието на позлатените статуи, живата експресивност на архитектурата, мощните водни струи и грохотът на водата - всичко заедно създава атмосфера на екзалтация, величественост и живо утвърждаващо тържество.
Вътрешността на двореца, интериора и подредбата винаги е изумявала посетителите със своя лукс и огромни размери. Дизайнът на резиденцията е подчинен на подчертана емоционална и артистична концепция на непрекъснато разкриващо се театрално представление. Подредбата на залите перфектно съответства на концепцията за празнично шествие. Великолепна позлатена стълба, води до не по-малко разкошна бална зала, а след това до преддверие също украсено с позлатени резби и рисунки по тавана. В ляво е разположен основният апартамент на двореца, който дори според съвременните представи изглежда безкраен. Нещо повече чувството за простор в залите се усилва от огромните прозорци, през които се разкрива зашеметяваща гледка към парка.
Голямата каскада
Основната структура на грандиозната система от фонтани в Петродворец е голямата каскада. По своите размери и изобилие от вода, по разкоша на архитектурния си декор, по графичното разнообразие на водните струи и по композиционната обединеност и експресивност на всичките й елементи, голямата каскада е красив паметник на бароковото изкуство и е сред най-известните фонтани в света.
Центърът на Голямата каскада е голямата пещера. Нейната външна стена, облицована с варовикова скала, е прорязана от пет високи арки, украсени с позлатени чудовища. Изгледът пред пещерата е ограничен от две стъпаловидни каскади, украсени с позлатени ниски релефни скулптури, конзоли, водни струи и позлатени статуи, редуващи се с купи. Водата струи надолу от фонтаните през водопадните стъпала към басейна. Фасадата на пещерата е изградена така, че да съответства на архитектурата на Големия дворец, който прозира на втори план. Друга черта, насочена към създаване на съответствие между тези два компонента, е решетъчната преграда, която също е украсена с вази и кореспондира на дизайна на решетката на терасата.
Самсон, който със сила разтваря лъвската паст, е в основата на най-мощната водна струя в долния парк (25 метра височина). Решението за неговото изграждане се взема през 1734 година, когато се празнува 25 годишнината от разгрома на шведските войски близо до Полтава. Това значително събитие по време на северната война се случило на празника на Св. Самсон и по този начин битката била алегорично представена като битка на библейския Самсон с лъва. Скулптурната композиция символизира победата на Русия над Швеция (лъвът е символно изображение в герба на Швеция).
Морският канал
Морският канал е почти 600 метра дълъг. Той прекосява цялата долна градина и свързвайки Големия дворец и каскадата с морето, разкрива великолепния изглед към водната шир. Дълбокият воден път с облицованите с гранит стени и фонтаните по край брега ефектно подчертават основната ос на парка. Каналът и морското пристанище са планирани, изградени и украсени съгласно грубите скици на Петър Велики. Строгият му архитектурен декор подчертава изгледа на парка към морето и представлява жив контраст на впечатляващата игра на водните струи от фонтаните. Петър Велики е планирал да построи по протежението на канала 22 фонтана, украсени със скулптури, разкриващи образи от басните на Езоп. Понастоящем техните мощни струи създават величествени кристални колонади вода, насочени към Голямата каскада.
Парковете
Архитектурният и художествен комплекс на Петродворец се формира от зелените поля на Горния и Долния парк, прилежащите паркове и градини на Александрия и Стрелна, няколко дворци и голям брой фонтани. Парковете са оживени от много скулптурни композиции, многобройни павилиони, каскади и мостчета със сложна форма. В създаването на ансамбъла архитектите изградили къщи и градини, като умело използвали местната топография – живописни тераси, издигащи се една над друга. Така Долният парк е изграден на най-ниската тераса, простирайки се направо до морето, Големият дворец и горните градини са оформени на средната тераса, където се намира и градът Петродворец. Третата тераса, която се издига на 100 м височина над морското равнище, изобилства от естествени извори, които доставят вода за фонтаните.
Граничеща с Големия дворец на юг, Горната градина обхваща 15 хектара между дворцовата фасада и основния път към Санкт Петербург. Зелените ливади и фонтани на широката цветна леха оформят централната ос и позволяват на посетителя да оцени разкоша на двореца. Горната градина е оформена така, че акцентът й да бъде самият дворец и на нейния фон да изпъкне неговото великолепие.
Централната алея
Към двореца води алея, която е оформена с цветни лехи - по три от всяка страна, орагинизирани в определени съчетания. Характерът на цветните лехи допълнително е подчертан от кръг добре оформени дървета и храсти, засадени в геометрични фигури около фонтаните, като фонтанът на Нептун и Междинният фонтан например, и мраморните статуи. Цветните лехи са украсени със статуи, градински беседки и павилиони.
Долният парк
Известен със своите многобройни чудни фонтани и каскади, той се счита за истинско произведение на изкуството на парковата архитектура на Русия, блестящ пример за формална барокова градина. От терасата на северната фасада на двореца посетителят има прекрасен изглед към долния парк (обхващащ площ от повече от 100 хектара) и морето, като фокусът е съсредоточен върху голямата каскада. От ляво и дясно на тази каскада са разположени големите цветни лехи, разнообразени с италиански и френски фонтани. Пет лъча – четири радиални алеи и морския канал с пътеките от двете страни през парка, започващи от подножието на терасата и отправени към морето оформят типичната и доста индивидуална схема на парка.
Цветните лехи са неразделна част от градината. Пред голямата каскада са създадени изпъстрените с цветя геометрични фигури, подчертани чрез храсти и огради, архитектурно аранжирани с беседки, украсени с раковини и гравирани орнаменти. Всичко в парка е изпълнено с поезия – живописни езера с криволичещи брегове, канали, обвити с малки мостчета, елегантно спускащи се склонове, клисури, градини и горички с вековни дървета, пеещи птички, бръмчащи и цвърчащи насекоми.
Хармонията на творението
Основният принцип на планирането на парковия ансамбъл е симетрията. Тя може да се види в разположението на двореца, на скулптурите, фонтаните и цветните алеи. Дворецът Монплезир и Павилионът на Ермитажа са равноотстоящи от Големия дворец и от морския канал, както са фонтаните на Адам и Ева. Каскадите Марли и Дракона са строго балансирани по отношение на Голямата каскада. Всеки един парков елемент има своето съответствие в симетричната композиция, а доминиращата роля на Голямата каскада допълнително се подчертава от групи симетрично организирани водни струи. Блестящите водни струи, плавно течащата вода, бликащи потоци и блестящите позлатени статуи, разположени срещу вълните на залива и зеленината на парка, перфектно изразяват идеята на Петродворец за рай на изкуството.
Автор: Даниела Петкова