Килимът на цветята в Брюксел
1971 година се счита за годината, когато за първи път е създаден цветен килим на прочутия Голям площад (Grand Place) в центъра на Брюксел. Килимът е проектиран и изработен от ландшафтния архитект Е. Стотеманс, но в действителност неговото представяне на площада в центъра на града е кулминация на показаните цяла поредица от цветни килими в различни градове във Фландрия.От края на 50-те години, когато завършва градинарския колеж в Гент, Стотеманс експериментира в изработването на малки килими от цветя, предимно от бегонии. Архитектът осъзнава, че цветните килими са прекрасна възможност за популяризация на любимите му цветя, бегониите.
След дълги години на опити и изчисления Стотеманс, който е много находчив и с иновативни разбирания за представянето на цветята, се усъвършенства в правенето на великолепни цветни килими с разноцветни окраски и сложен дизайн.
Цветните представления на Стотеманс и популяризирането на бегонията чрез пъстри килими бързо се разпространява не само в Белгия (Гент, Брюж, Антверпен, Хаселт, Тонгерен, Монс, и други), но и в градиве от други страни: Кьолн, Хамбург, Люксембург, Париж, Лондон, Бреда, Амстердам, Хага, Виена, Валенсия и Буенос Айрес, Колумбия и Охайо), където Стотеманс е поканен да направи представяне на своето изкуство. Но както самият той се изразява никъде по света цветният килим не съответства така на уникалната архитектура, както килимът, прострял се пред средновековните сгради на Grand Place в Брюксел.
Бегониите
Красотата и разнообразието на цветните килими се дължи до голяма степен на цветята, от които те са изградени – прочутите бегонии. Видът цветя е подбран заради яркостта на цветовете, тяхната устойчивост на лоши атмосферни влияния и на слънчевите лъчи. Бегониите гарантират запазване на свежестта на килима за дълъг период от време. Те също дават възможност да се използва богатата палитра от краски – от живи ярки цветове до пастелните тонове за изграждането на едно наистина уникално произведение на изкуството.
Понастоящем бегонията вече традиционно се използва при създаването на цветни килими. Тя е сред любимите цветя на белгийците, които украсяват прозорците и градините си с пъстрите цветове на вида. 80 % от производството на бегонии в света се отглеждат в Гент и от 1860 година се изнасят в целия свят, като Холандия, Франция и САЩ са най-добрите клиенти. Белгия отглежда 60 милиона бегонии всяка година и се счита за най-големият световен производител на това цвете.
Създаване на килим
В днешно време създаването на килим не е лека задача. Обикновено всичко започва една година по-рано с изработването на проектите и моделите, като дизайнерите се обединяват върху конкретна тема. След избирането на темата и изясняването на модела започва изчисляването на броя на цветята и цветните комбинации и се представят спецификациите на килима. Едва тогава идва ред на прецизната и деликатна работа на стотици градинари, които успяват да създадат това произведение на изкуството за четири часа.
В деня преди самото събитие пространството между цветните форми ще бъде запълнено с чимове. Цветята се поставят едно по едно и на всеки квадратен метър се разполагат около 300 цветя (около +/- 700.000 цветове!) толкова нагъсто, че да не могат да бъдат ответи от поривите на вятъра.
Кралско разточителство!
Цветният килим обикновено се изгражда по мотиви на френските килими от 18 век. Най-добрите образци на тези килими са било изработвани с великолепни флорални елементи, гирлянди от рози, стилизирани орнаменти, изобилие от плодове и елементи от фауната. На мода по онова време са претрупаните, разточителни композиции, които правят впечатление на всеки. Разточителството на форми и цветове трябва да бъде „кралско”, за да се счита, че килимът пресъздава последният крясък на модата от онова време. Избирайки мотивите от френските килими, дизайнерите на събитието ни връщат към далечните времена, когато блясъкът и орнаментността са били значими, за да ни направят съпричастни на една великолепна картина. В допълнение към цветната феерия и впечатляващия дизайн организаторите винаги се грижат интересът към събитието да бъде поддържан не само денем, но и през нощта, като организират шоу от светлина и музика, което да привлича късните туристи и да направи преживяването още по-вълнуващо.
Автор: Диана Георгиева