Търсене на работа с летящ старт
Група психолози провеждаш интересен експеримент - заснемат със скрита камера събеседване за работа в някаква фирма. Първата минута интервюиращият мълчаливо изучава кандидата, след това започва да задава въпроси. Когато началното му впечатление е положително, те са лесни и приятни. Ако обаче събеседникът не му допада, въпросите са трудни и подвеждащи. Интервюираният дори не подозира, че отношението към него се формира в първите 60 секунди от срещата.
Много хора наивно си мислят, че единственото условие, за да получат престижна работа, е да са добри професионалисти. Това е важно, разбира се, но не е достатъчно. Според специалистите по човешки ресурси външността и поведението оформят 50% от първоначалното впечатление за кандидата за работа, как разговаря - 30% и само 20% остават за това, което казва. Обяснението е просто - ние първо виждаме, после чуваме и след това осмисляме казаното.
Как се прави добро впечатление
Съществуват няколко важни правила, с помощта на които ще можете само за една минута да направите добро впечатление на човека срещу вас и да получите мечтаната работа. Полезно е първо да опитате късмета си във фирми, където шансът ви за успех практически е равен на нула - няма да ви одобрят, но пък ще натрупате безценен опит.
Контролирайте лицето и тялото си
Ако имате възможност да се наблюдавате отстрани по време на интервю за работа, възможно е да не харесате това, което виждате - намръщено чело, присвити очи, здраво стиснати устни. Налага се да поработите върху визията си. При положение, че сте късогледи и не искате да носите очила, сложете си контактни лещи, за да не присвивате очи. Покрийте челото си с лек бретон и тренирайте пред огледалото приветлива усмивка.
Само за няколко минути опитните търсачи на кадри могат да преценят здравословното състояние на кандидата. То е особено важно за фирмата, тъй като политиката й е да плаща на хора, които няма често да боледуват, имат висок жизнен тонус и здрави нерви. Имайте предвид, че червените жилки в бялото на очите издават изтощена нервна система и хронична умора, зачервеното лице е сигурен белег за високо кръвно налягане (хипертониците често са агресивни и раздразнителни), торбичките под очите може да се дължат на болни бъбреци или алкохолни пристрастия, немигащият поглед свидетелства за проблеми с психиката. Здравият човек се познава по чистия тен, блестящата коса, свежия дъх, стройното и добре поддържано тяло.
Затова преди важно интервю за работа старателно се погрижете за себе си. Обърнете специално внимание на лицето - кожата не бива да лъщи, гримът ви шшшшш: трябва да е дискретен, за да изглеждате максимално естествено. Много фирми, занимаващи се с мода, красота и реклама, имат специални изисквания към външността на своите служители - елегантна фигура, чиста кожа, безупречни зъби, гарантиращи блестяща усмивка през целия работен ден. Ако теглото ви е над нормата или пък говорите на диалект, нямате никакви шансове за работа в тези престижни области, дори да сте перфектен специалист.
Как да се облечете?
Първото впечатление се създава не само от дрехите, но и от начина, по който ги носите. Свикнали сте например да ходите с джинси и обемни тишърти, но за интервюто избирате рокля или костюм с пола. Ще ви е нужна предварителна подготовка - разходете се вкъщи пред огледалото с новия тоалет, сядайте и ставайте, за да свикнете с него. Задачата ви е да убедите интервюиращия, че това е обичайното ви облекло. Ако кандидатствате за място в банка, строгият костюм и прибраната коса са задължителни, защото стабилността и надеждността на институцията трябва да се излъчват от външния вид на нейните служители. В този случай много късата пола ви гарантира моментален отказ. Фирмите, занимаващи се с продажби, дизайн и издателска дейност, имат по-малко претенции към визията на служителите си. Когато пък се явявате на интервю за по-ниска длъжност в дадена компания, не си правете претенциозни прически, не слагайте скъпи обувки и бижута. Работодателят ще го сметне за неуместно, при положение че се борите за скромна заплата.
Златните правила
Опитните специалисти, провеждащи многобройни интервюта за работа, веднага преценяват деловите качества на кандидатите. Правят го, като наблюдават жестовете, поведението им, начина, по който влизат в стаята, как сядат. Вашата задача е от първата минута да покажете на събеседника си, че сте уверен в себе си професионалист и си знаете цената.
Никога не закъснявайте за интервю - желателно е да пристигнете 5-10 минути по-рано. Ако все пак ви се случи, не се оправдавайте. Плахите хора смутено и подробно обясняват причините за закъснението си, а увереният човек се извинява кратко и спокойно.
Когато влизате в кабинета за събеседване, по-добре не чукайте на вратата. При други обстоятелства това е проява на добро възпитание, но в деловите среди се смята за белег на несигурност и нерешителност. Затваряйте вратата, гледайки към този, с когото ви предстои да разговаряте.
Много често в помещението е поставен само един стол - за кандидата. Понякога е нагласен така, че да се окажете не с лице, а с профил към събеседника си. Не се притеснявайте да обърнете, за да ви е по-удобно. С това ще покажете, че сте уверен в себе си, инициативен човек. И, обратно, ако послушно седнете в неудобната позиция, ще ви възприемат като отстъпчиви, със слаби организаторски способности.
Окачете чантата си на облегалката на стола или я пуснете на земята - ръцете ви ще са свободни и ще изглеждате по-уверени.
Помнете фамилията и длъжността на човека, с когото разговаряте. Това е много важно, защото никой не обича да му бъркат името. Когато водещият на интервюто ви се представи, се постарайте да не забравите какво ви казва, колкото и притеснени да се чувствате.
Още едно златно правило, което не бива да пренебрегвате - дори и най-малката грешка, особено в първите минути на разговора, като нищо ще ви елиминира от състезанието. Подготвяли сте се със седмици за важното интервю, обмисляли сте всевъзможни въпроси, които могат да ви зададат, а в решаващия момент някакъв погрешен жест или проява на нетактичност слагат край на надеждите ви.
Рейтинг на грешките
1 . Неподдържан външен вид и неподходящо за случая облекло.
2. Дълги тиради и пародиране със знания.
3. Тих глас, лоша дикция, силен диалект.
4. Подчертана неискреност.
5. Апатичност и липса на ентусиазъм.
6. Нетактичност, непознаване на деловия етикет.
7. Агресивно, настъпателно поведение.
8. Бавни и мъчителни реакции.
9. Вяло ръкостискане.
10. Нерешителност.
Автор: Снежина Костова