Как да се издигнем в очите на шефа си?
Огледайте се внимателно - доста от вашите умни, талантливи и перспективни колеги стоят с години на едно и също място в служебната стълбица без никаква надежда за повишение. В същото време други, не толкова кадърни, но безкрайно по-активни и съобразителни, бързо си изграждат репутацията на ценни служители и печелят благоразположението на началството.
„Каква несправедливост!" ще възкликнат повечето хора. Така е, но до известна степен. Ако помислите добре, ще си дадете сметка, че вечно заетият ръководител може да се досети за изключителните ви способности само ако настойчиво му ги демонстрирате. Затова скъсайте със съвършено ненужната скромност и покажете колко струвате, т. е. накарайте началника си да види във ваше лице служителя на своите мечти. Как? Поне по
10 начина!
1. Съобщавайте само добри новини
Достатъчно е три пъти поред да зашеметите своя шеф с някаква неприятна вест и той непременно ще започне да си казва, щом ви види: „Пак тя! Значи отново има проблеми!" Постъпете като разумен човек и не позволявайте да се стига до неизгодни за вас асоциации. Никога обаче не изпускайте шанса да съобщите нещо хубаво, стига информацията ви да е достоверна и проверена, иначе ще се окажете в неудобно положение.
2. Не се „скатавайте”
Участвайте активно в обсъждането на всички професионални проблеми, в заседанията и събранията. Заемайте такова място, че шефът да ви вижда, задавайте въпроси, правете предложения, анализирайте на глас ситуацията. С една дума, дръжте се като пълноправен член на колектива със свое собствено мнение. Няма начин такъв сътрудник да не бъде забелязан и оценен по достойнство.
3. Хвалете началника си
Особено ако има защо. Та нали и той е човек, и той като всички останали се радва, когато проектът или сделката му срещат одобрението не само на висшестоящите, но и на подчинените. Най-важно от всичко е да правите интелигентни комплименти и да не минавате границата между похвалата и подмаз-ването, дори то да е в завоалирана форма.
4. Сприятелете се със секретарката
Помнете, че тя е дясната ръка на шефа и при удобен случай може както да ви помогне, така и да ви навреди. На всичко отгоре много началници, особено ако колективът е голям, виждат подчинените си през очите на своята секретарка, от която зависи (разбира се, до известна степен) техният имидж на безупречни труженици или на безполезен за фирмата баласт.
5. Преценявайте ситуацията
Не си и помисляйте да товарите своя патрон с лични проблеми, когато има много работа или пък в службата се е случило нещо неприятно. Да го занимавате в подобен момент със себе си е безсмислено (в най-добрия случай) и опасно (в най-лошия). Началникът като нищо ще уволни подчинен, който в критичен за фирмата момент се грижи не за нейното спасение, а за собственото си добруване. Е, после може и да съжалява за гневната си реакция, но на вас ще ви стане ли по-леко, след като ще трябва да си търсите друга работа?
6. Разберете какво точно се иска от вас
Много началници не са в състояние да формулират ясно изискванията си към подчинените и се надяват последните да ги отгатнат. Най-правилната тактика в подобна ситуация е да наблюдавате и да си правите изводи. Босът не обича да го безпокоят преди обяд? Не се появявайте в кабинета му преди 15 часа. Вбесява се, ако го прекъсват? Направете усилие над себе си, изслушайте докрай неговия монолог и спокойно си кажете това, което сте намислили. Не понася червения цвят? Носете аления си костюм извън службата. И най-важното, никога не му казвайте: „Не разбирам какво искате от мен!", защото веднага ще ви обвини в непрофесионализъм.
7. По-малко болнични!
Най-добре е изобщо да не боледувате, но ако все пак сте пипнали някакъв грип, заплашващ да зарази целия колектив, не се правете на героиня, а пазете леглото. В никакъв случай обаче не злоупотребявайте с продължителността на болничните - веднага щом се позакрепите, тръгнете на работа. Истината е, че няма на света шеф, който да цени високо сътрудници с крехко здраве, затова, укрепвайте имунната си защита и бъдете винаги във форма.
8. Не отказвайте поставените задачи
Даже най-трудно изпълнимите. Забравете за аргументи от сорта „невъзможно е", „това не влиза в моите задължения", произнесени с категоричен тон. Така освен че ще признаете своята безпомощност, рискувате да загубите работното си място.
9. Научете се да приемате критиката
Слуховете за маниакалното желание на всички началници да се карат на подчинените с повод и без повод са силно преувеличени. Нормалните шефове мечтаят само за едно - сътрудниците им да не повтарят грешките си и да не се налага за стотен път да им обясняват къде са сбъркали. В подобни случаи не се оправдавайте, не заемайте боксьорска стойка и, не дай си боже, не избухвайте в плач. Просто си признайте вината и обещайте, че за в бъдеще ще се отнасяте по-внимателно към служебните си задължения.
10. Не принуждавайте шефа си да ви дава оценка
Кой знае какво ще чуете в отговор на своя въпрос! Ако е в лошо настроение например, той може да ви препоръча да си смените работата - съвет, който не е за хора с крехка психика. И не си търсете комплименти, дори да ги заслужавате, тъй като повечето шефове се страхуват, че ако хвалят подчинените си, те ще се отпуснат.
Какво не правят умните служители?
• Не се натрапват на шефа си, когато е в лошо настроение, и не се отбиват при него „просто така".
• Ако има някакъв проблем, не го поставят пред началството, преди да са обмислили всички варианти за решаването му.
• Не си позволяват да спорят със своя ръководител в присъствието на делови партньори или на по-висшестоящи.
• Не го занимават с неща, които спокойно могат да бъдат свършени и без неговата намеса.
Автор: Снежана Кънева