Тишъртът - пo-актуален от всякога
Годишно в света се продават два милиарда фланелки с формата на буквата Т. Популярни колкото джинсите, те отдавна са станали базисна дреха в гардероба на съвременния човек, дреха, която по всяка вероятност никога няма да излезе от мода.
Началото
За първи път тишъртът се появява на гърба на американските моряци по време на Първата световна война. През 1913 г. е одобрен като официално бельо на военноморския флот - задачата му е да попива потта и да пречи на грубата униформена тъкан да разранява кожата. През следвоенните години получава горещото одобрение на мъжете и се превръща в един от символите на Америка, също като джаза и дъвката.
Малко по-късно, през 50-те години на 20 век, благодарение на холивудските звезди той се издига до статута на култово облекло, неделима част от имиджа на такива мъжествени бунтари срещу обществото като Джеймс Дийн и Марлон Брандо.
Сексуалната революция
След 1960 г. тишъртът престава да бъде запазен периметър само на силния пол. Бриджит Бардо и Джейн Сибърг се появяват по снежнобели фланелки във филмите си, следват ги младите жени от хипи-поколението, които пък започват да ги носят без бельо, слагайки началото на сексуалното разкрепостяване. През следващите десетилетия култът към
перфектното тяло и увлечението по напомпаните със силикон бюстове не позволяват на тишърта да слезе от сцената - та той така добре очертава стройния силует и привлича погледа към съблазнителните му извивки.
21 век
В наши дни развитието на текстилната индустрия и прогресът в техниката за печат върху тъкани превръщат тишърта в своеобразна трибуна, в начин да изразим отношението си към света. Върху него се появяват какви ли не изображения и надписи - лица на кинозвезди, репродукции на картини, абстрактни рисунки, рекламни текстове, политически лозунги. С помощта на тишърта се поддържат различни каузи, предизборни кампании.
Произвеждан от евтината работна ръка на Китай, Филипините, Турция, тишъртът определено е най-демократичната дреха на света. В същото време обаче той е и изделие на лукса. През 1962 модна къща „Диор" го показва в една от колекциите си висша мода, малко по-късно същото правят Ив Сен Ло-ран, Карл Лагерфелд, Жан-Пол Голтие. Сега, големите дизайнери лансират бродирани, перфорирани, артистично раздрани, обточени с визон и какви ли не още модели, които се продават на цена от 500 до 1500 евро.
Вечната фланелка има чудесно бъдеще, при това не само като продукт на творческата фантазия на стилистите, а и като резултат от развитието на техническия прогрес. Производителите вече обявиха, че съвсем скоро на пазара ще се появят тишърти от памучни влакна, непропускащи UV лъчи, и такива, които отблъскват комари, предпазват от замърсения въздух в големите градове, не позволяват на електромагнитното лъчение от компютри и телевизори да ни навреди. Разработват се и прототипи на тишърти лекарства - в тях ще бъдат втъкани микрокапсули, впръскващи витамин С или антидепресанти в човешкото тяло, докато то се трие в памучната материя. Очевидно е, че тишъртът има с какво още да ни изненадва.
Моделът, който най-много ви отива
* Младите момичета с андрогинно телосложение - широки рамене, тесен ханш, спокойно могат да се ориентират към модели без ръкави, с широки презрамки или с деколте тип „лодка".
*Ако раменете и горната част на ръцете ви са прекалено заоблени, носете тишърти с дълги или три четвърти ръкави, които не бива да са прекалено впити.
* Когато гърдите ви са доста пищни или пък се отличавате с пълно отсъствие на бюст, най-добрият избор е V-образното деколте.
* При положение че природата ви е подарила строен силует и изящни горни крайници, можете да си позволите абсолютно всичко.
Автор: Снежана Кънева